Att jobba- hur du kan göra

Det är ganska konstigt men ganska naturligt; jag har inte tackat nej eller var tvungen att avboka ett jobb sedan oktober. Sist jag avbokade var i maj.
 I oktober hade jag en stor föreläsning och sen har det varit som en ketchupeffekt med jobb. Förvånar mig lite, för hade det vari mer än två år sedan så hade jag inte klarat av hålla tidsplanen och hålla alla tider, för att jag visste att jag skulle vara sjuk. Sjukdomar har funnits nu med och jag har min behandling och transplantation, fast jag lyckas ändå kompensera och  kombinera det hela på något sätt. 
Vet att för en del kan det vara ganska svårt och förstå det stora, men har man levt i mitt liv eller levt vid sidan om mitt liv och sett hur det ser ut, så är att klara av alla jobb så lång tid en väldigt stor grej. Med mina sjukdomar att min ohälsa så kan man knappt förvänta sig det. Man lär sig genom åren och jag har lärt mig mina knep.
Det handlar egentligen var jag gör före en föreläsning.

Är alla sårbarheter så små som möjligt? Att tänka på
 -har du ätit balanserat? 
-Har  du sovit bra? 
-Har du sett över din hälsa, är du frisk?
- Är du förberedd och gjort ditt jobb som du borde? 
Bra. Då behöver du inte döma dig eller tycka det inte var bra.
Och under föreläsningen;
-Gjorde du ditt bästa utefter omständigheter?
Bra. Inget klander eller dömande på det.
-Fanns det saker före, under och efter du inte kunde påverka?
Ok. Men det ligger utanför det du kan styra,  så låt det vara. Det hade kvittat vad som än hänt, du hade inte kunnat ändra det.
Och efter: döm och kritisera inte de grejer du tyckte var fel om du gjorde ditt bästa före och under föreläsningen. En förkylning kan göra att du inte presterar på topp och en förkylning väljer man inte. 
Ta helt enkelt med dig de saker du tyckte var bra. Någon formulering, någon PowerPoint-sida, någon idé. FunderSa, ta med dem, förstärk dem och fortsätt ditt jobb utefter det som var bra. (För du gjorde ditt bästa.)
Att fokusera och jobba vidare på de ställen som gick toppen, ger mer än att kritisera sig själv och försök att lära sig av negativ kritik. Visst, båda delar behövs. Min uppfattning om att lyssna mest på positiv kritik ger ett så mycket bättre sätt att jobba sig framåt. En bättre framgångsfaktor. Och än en gång; tänk på att det finns saker du inte kan styra över. De sakerna påverkar dig i ditt jobb visserligen. Däremot ska du inte kritisera ditt jobb pga förkylning, hostande publik, dålig sömn eller haveri med teknik.
Lyft upp och ta med det fina, det bra, det som kändes skönt och jobba vidare på just det!
(null)







#1 - - Anette:

Väldigt klok strategi! Det tänket skulle nog många tjäna på att försöka ta efter, i olika sammanhang.

Svar: Ja Anette, det går att använda i nästan vad som helst, att minska på sånt som gör dig sårbar är bra. Att man vet på vilka delar man måste jobba på för att allt ska fungera så bra som möjligt. Trots allt kan man göra en hel del själv
Matilda Skog

Upp