VildaMatilda

Välkommen hem till mig! VildaMatilda, i Alvesta men är Socialentreprenör överallt med motto: Min historia förändrar framtiden. Som skapare av bloggen är tanken att bjuda på glimtar i mitt liv, som en fika vid mitt köksbord, vänner emellan. Med respekt därefter. Glimtarna kan göras större, så tveka inte att höra av dig! Föreningen, handledning, skolan, allmänheten, arbetsgruppen, familjer, inspiration, ATP.. .Anonyma kommentarer tas ej omhand. För kontakt med mig, om du är intresserad av vad jag har att erbjuda som influencer? vildamatildasjobb@gmail.com

Bra kombo

Träningen håller i sig. Jag har bestämt att gå en längre rask promenad varannan dag och styrketräna varannan. Jag går rätt långa rundor och ör inte jättesnabb och till det otålig, därför tycker jag en halvmil är trist. Fick en idé för längesen av någon som sa/skrev att man kan lyssna på ljudböcker och poddar när man motionerar. Bra idé märkte jag idag! Trots lång promenad flög tiden och jag var helt uppslukad av ljudboken. Något jag kommer ha för vana på mina rundor runtom i Alvesta! Det finns massa poddar jag både vill, och bör lyssna på via jobbet och jag har Legimus så något att lyssna finns alltid. Extremt bra kombination att lyssna på annat än musik vid träning.


Jag är i akut behov av träningsskor. Mina är gamla och det känns i knäna och höfterna. Beställde ett par och ber en liten bön att de passar. Med 40% rabatt var jag tvungen att slå till. Det är svårt med träningsdojjor, svårt att veta hur de egentligen är. Mycket svårt att avgöra i en kort provning i en sportbutik så nu beställde jag från nätet så jag kan gå omkring med dem hemma. Fri retur var det med, så varför inte?
Mina:

(null)

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 henrik
skriven :

Duktigt! Glöm inte proteinet, ät så mycket protein du kan. Helst 2xdin kroppsvikt. Kött, mjölk,kvarg, ägg etc. Det binder muskler bättre, ät även mer mat dom dagarna du tränar. För är ju synd att bränna bort musklerna du lyckas skaffa. Det är viktigt! lycka till.=D

Svar: Tack Henke! Just nu äter jag inte mycket kött, men tack för att du skrev om det. Jag vill bygga muskler och minska i fett och ligger rätt snålt på kalorier. Vet vad LCHF tycker och vad dietister tycker och är rätt förvirrad, helt ärligt. Men kvarg är bra, och keso. Hur ställer du dig till andel fett i maten?
VildaMatilda

2 henrik
skriven :

Du ska inte lyssna på dietister är mitt råd. Bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt är knepigt. Helst ska man som mig "bulka/deffa" För att bygga muskler så blir det att man måste helst äta kcal överskott. I ditt fall ska du verkligen inte ligga snålt på kalorier, din kropp kämpar med för lite energi för att orka bygga muskler/styrka då. Den bränner allt du hinner bygga i muskler om du ligger lågt i kcal. Finns det inga reservdepåer att ta av så blir kroppen tvungen bränna bort musklerna. Då förlorar man även i styrka, man orkar inte lika mycket. Dessutom orkar du prestera bättre på gymmet om du inte ligger så lågt med kcal hela tiden.

I rent träningssyfte så inte så noggrant med andel fett i maten. I ditt fall som har lite problem med hjärtat så är det Omättat fett som gäller. Men helt klart ät mer! Du behöver energi för att orka träna och bygga styrka/muskler. Sluta ligg på kcal underskott, det är något man gör i ett senare skede! Bygg upp styrkan och musklerna ordentligt först, sen kan man börja tänka på att ligga underskott. Din kropp kommer tacka dig sen =)

Hoppas du blev lite klokare nu!