VildaMatilda

Välkommen hem till mig! VildaMatilda, i Alvesta men är Socialentreprenör överallt med motto: Min historia förändrar framtiden. Som skapare av bloggen är tanken att bjuda på glimtar i mitt liv, som en fika vid mitt köksbord, vänner emellan. Med respekt därefter. Glimtarna kan göras större, så tveka inte att höra av dig! Föreningen, handledning, skolan, allmänheten, arbetsgruppen, familjer, inspiration, ATP.. .Anonyma kommentarer tas ej omhand. För kontakt med mig, om du är intresserad av vad jag har att erbjuda som influencer? vildamatildasjobb@gmail.com

Nu

(null)



Har nyss träffat dietist och enligt honom är läget akut.

Konsekvenser

Jag vill ta det igen, det med vad som vårt samhälle styrs av-
Konsekvenser. Straff.
På det stora hela är det rimligt att påföljderna blir efter hur man agerar MEN det ställer krav på att man före agerandet vet påföljderna och kan fatta ett klokt beslut utefter  det.

När man har till exempel autismspektrumstörning som ADHD, saknas det ofta en förmåga att ha en överblick över situationen och ofta handlar personen i kaos, affekt och impulsivt när någonting händer. Och är det en kaosartad situation eller ett impulsivt beteende är det svårt att stanna upp och fundera: "om jag gör så så händer det här, och om jag gör så, då händer det -så därför ska jag göra så här.":
Hos standardmänniskor fungerar det ganska bra, så länge de inte är i affekt och så länge de vuxna. 
Runt åldern tolv till 18 år börjar människor lära sig av sina misstag. De ser effekten av sina gärningar och kan dra slutsatser kring misslyckanden. Barn och många med Autismspektrumstörning lär sig aldrig av misstag, utan de lär sig av att lyckas. Och att inte kunna bedöma konsekvenser av sitt handlande i en situation gör att konsekvenser har en väldigt negativ effekt
. Straff startar snarare ett krig och en affekt kring konsekvensen -vilket troligtvis leder till ännu mer konsekvenser om vi nu pratar standardsamhälle.
Så för att att en människa ska bemötas med ett konsekvenstänk och så ska också människan vara kapabel till att se effekten och konsekvensen före de agerar och kunna lära sig av konsekvensen eller ha lärt sig sedan tidigare händelse. Som omgivning till människor som har lätt att hamna i knepiga situationer, ska man i det längsta hålla ramar men framförallt; undvika att situationerna uppkommer. 
Har däremot människan inte förmåga att förstå och föreutse konsekvenser 
-så är konsekvenser helt onödiga och skapar bara explosioner.
Om du säger till en person med npf:
-gör inte så! Nu får du inte gå ut!
Blir det krig vilket kan leda till mer dåliga beteenden och då ännu mer straff.

Säger du 
-bra gjort! Gör så igen!
Blir personen peppad, upplyft och motiverad att göra saken igen, även om hen inte vet varför hen gjorde den. Men tydligen var det bra och det uppmuntrar och främjar mer sådant.
Så säg hellre:
-hej! Det där gjorde du jättebra! Kan du göra det igen?
(null)









Taggar: LAB, VildaMatilda, adhd, funkis, funkpol, superkrafter;

Val

Om val vid NPF
Svåra frågor. Experter och kunniga pratar om vikten av att inte ställa öppna frågor. Att fråga om någon vill ha en frukt borde väl inte vara en öppen fråga, eller?


-Vill du ha frukt? Fruktskål med äpplen, päron och banan

Miljoner frågor, inte enbart 
ja och nej till "frukt"
 ja/nej banan? Ja/nej äpple? Ja/nej päron? 
Ja/nej päron eller äpple? Ja/nej banan eller päron?      Ja/nej äpple eller päron? Ja/nej äpple eller banan? Ja/nej hälsosamt? Ja/nej sugen?

-NEJ!


Håll fram två frukter
Frågor:
Ja/nej frukt?
Ja/nej banan?  
Ja/nej äpple,
Banan eller äpple?



Håll fram en banan
-ja/nej


Du som befinner dig vid en person med neuropsykiatrisk problematik- undvik frågor med val, även om det för "standard" egentligen bara var en fråga om någon ville ha frukt.


Jag har tider kvar i höst, för APT:n, föreningen, skolan eller arbetet
VildaMatilda.com
vildamatildasjobb@gmail.com
Taggar: adhd, autism, funkis, npf, superkrafter;