Hälsa och struktur

helgen kände jag, och tog beslut igår: "Nu fröken Skog får det bli ordning och reda!"

Jag har slarvat med mat. Ätit på oregelbundna tider och med det blir det alltsom oftast dålig mat. Översätt: mycket snabba kolhydrater och diverse E-nummer.
Inte bra. Och kroppen befinner sig i något slags förfall. Efter en blodförgiftning och två lunginflammationer på sex månader är inte konditionen eller styrkan alls bra. Jag orkar ingenting! Funderade kring det hela och-
Så- på med aktivitetsarmband, upp med aktivitetsapp (Runkeeper). Dessutom fram med kost-app (Lifesum och FatSecret) handla planerat och en viss rensning i skåp.
 
Det handlar inte om att trigga ätstörning, bli ruggigt mager eller bli matpolis. 
Jag vill MÅ BRA. Jag vill ta hand om min kropp så den håller för prövningar. Fixa bra förutsättningar. Det inkluderar vettig kost och aktivitet.

Viss skillnad.
Och alla appar och räknande? Jag är i stort behov av struktur. Schema, larm, tabeller, siffror och påminnelser är en nödvändighet för att min tillvaro ska fungera. Om jag har struktur och all info i ett hjälpmedel  (exempelvis nu min mobil) behöver jag inte gå med konstant stress över att ha allt i huvudet och försöka komma ihåg och hålla reda på det. Så för ett fungerande liv för mig gör ingen skillnad på att räkna mat och ha larm när jag ska boka resor. Eller planera    fika med vän och ha måltidspåminnelse. 

#1 - - Marie:

Hej matilsda!
Gå bara ut en åromenad varje dag 1/2 tim i början.Du behöver inte göra det så stort med att ha aktivitetsband och räkna calorier ,steg mm släpp allt det och lyssna på kroppen bara .Annars blir det ett tvång och det är inte roligt och svårt att hålla.😊👍Lycka till

#2 - - Marie:

Haha oj vad stavfel jag hade när jag skrev ser jag nu😊så är det mär man skriver för snabb☺

Svar: Ha ha ja Marie, jag känner igen det där att stava och skriva snabbt! 😁
Matilda Skog

Upp